Column: Doorgaan op zijn outlaws

De act waarmee Waylon volgende week deelneemt aan de tweede have finale van het Eurovisie songfestival heeft in Nederland volop tongen losgemaakt. Ook wij plaatsten een kritische recensie want Waylon speelt hier gevaarlijk spel. Het risico is aanwezig dat de dansers de aandacht afleiden van het lied waarmee een aanvankelijk zeker lijkende finaleplaats in gevaar kan komen.

Het laatste wat Nederland echter nu moet doen is toegeven aan de oproep om de act alsnog om te gooien. Er valt namelijk ook veel voor de achterliggende keuzes te zeggen. Belangrijk is dat Waylon zelf in deze opzet gelooft  en toegeven aan kritiek doet afbreuk aan de boodschap van het lied: jezelf blijven desnoods tegen alle kritiek en (Eurovisie-)wetmatigheden in. Een outlaw gaat door op de ingeslagen weg en neemt desnoods het risico op een strop in de hoop de buit binnen te halen. Bovendien is niets slechter voor een Eurovisiebijdrage dan op het laatste moment een vooraf voorbereide opzet veranderen.

Ook aan alternatieven kleven de nodige nadelen. De vraag is of alleen op het podium gaan staan zou werken. In je eentje rockt het niet lekker en –anders dan in voorgaande jaren- zijn er in Portugal geen LED-schermen beschikbaar om beelden op te projecteren die een rock- of wildwestsfeer zouden kunnen creëren en die het gemis aan actie in dat geval zou kunnen opvangen.

Wat wel een veilige keus zou zijn is andere muzikanten op het podium zetten zodat het op een live rockconcert gaat lijken. Problematisch hieraan is dat dit niet echt zou zijn. De zang op het Eurovisie Songfestival is live maar de muziek staat (verplicht) op band. Waar dit bij andere rockliedjes misschien nog kan, is dit bij Nederland in strijd met de keuze voor pure whiskey en tegen water in de wijn. De keuze voor dansers en voor de dansstijl die als de outlaw van de dans (dixit Waylon) wordt beschouwd is derhalve goed verdedigbaar.

Tot slot moet opgemerkt worden dat nog niemand de hele act gezien heeft, ook de pers in Lissabon niet. Deze is pas compleet als ook de interactie tussen muzikant, dansers en het in de arena aanwezige publiek in beeld is en via dat beeld in de huiskamers terecht komt. En laat dat nou net een element zijn waar Waylon sterk in is.

Terug naar het overzichtGepubliceerd op: 3-5-2018