Hiphop in de smoel van het Songfestival

In Rotterdam is nabij Ahoy voor en tijdens de songfestivalperiode een tweetal streetart-kunstwerken verschenen van het project #UPstreetRotterdam, onderdeel van het stadsaankledingsprogramma van de gemeente Rotterdam rond het festival. Het project is een initiatief van de stichting Hiphop In Je Smoel die als doelstelling het stimuleren van de nationale en internationale hiphopcultuur in al haar uitingsvormen heeft. Het project bestaat uit twee onderdelen. Het ene is de muurschildering met het meer dan levensgrote portret van Jeangu Macrooy, gemaakt door Tymon de Laat. Dit kunstwerk heeft dezelfde titel als Jeangu’s lied, Birth of a new age, en kwam enige tijd voor de start van de repetities gereed. Het andere kunstwerk, met de titel The Embrace is in de eerste repetitieweek gemaakt door een zestal kunstenaars uit verschillende songfestivallanden en werd afgelopen maandag onthuld. Het is alleen deze week nog te zien. Eurovision Artists sprak Dave Vanderheijden (foto) van de stichting Hiphop in je smoel en met Yasja Ligtelijn, één van de bij het project betrokken kunstenaars.

De combinatie Hiphop en Songfestival ligt volgens Dave Vanderheijden niet direct voor de hand, maar volgens hem is dat, van beide kanten, vooral een imagokwestie. Toen het plan bij de projectorganisatie werd ingediend was de eerste vraag wat de link met het songfestival was. Zijn antwoord daarop was dat de reden waarom die vraag gesteld werd ook de reden is waarom dit project werd voorgesteld. Dit project zou kunnen helpen vooroordelen weg te halen en laten zien dat er een hele toffe combinatie mogelijk is.

Het kunstwerk bestaat uit een zestal containers rond het songfestivallogo. Elk van de containers is beschilderd door een kunstenaar uit een ander songfestivalland: Yasja Ligtelijn (Nederland), Luogo Comune (Italië), Maga! (Spanje), David Puck (Verenigd Koninkrijk), Base23 (Duitsland) en Mondé (Frankrijk). In al deze landen is een oproep uitgegaan aan belangstellende kunstenaars om zich te melden en uiteindelijk is een keus gemaakt waarbij gekeken is naar kwaliteit, originaliteit en diversiteit, zowel wat betreft de samenstelling van de groep als diversiteit in gebruikte stijlen.

Yasja Ligetlijn vertelde ons dat ze zich direct had aangemeld toen ze in 2020 zag dat er artiesten gezocht werden voor een streetart project rond het songfestival en op het festivalterrein. Met haar werk wil ze stigma’s doorbreken en mensen aan het denken zetten en dat is volgens haar iets wat sommige artiesten die aan het Eurovisie Songfestival deelnemen met hun lied ook doen. Op haar container heeft ze twee mensen geschilderd, de één donker en de ander licht gekleurd, de één man en de ander vrouw; de één jong, de ander ouder. Ze zoeken contact met elkaar maar de handen raken elkaar net niet. Tegenstellingen die nog niet helemaal overbrugd zijn, terwijl we wel veel van elkaar kunnen leren.

Een uitgebreider verslag van de gesprekken verschijnt in de volgende editie van Eurovision Artists Magazine. Een aantal foto’s van de kunstwerken vindt u hier.

Terug naar het overzichtGepubliceerd op: 20-5-2021