Red Sebastian voor België naar Bazel met Strobe lights

De Belgische nationale finale Eurosong 2025 is met overmacht gewonnen door zanger Red Sebastian (echte naam Seppe Herreman) met zijn lied Strobe lights.

Het lied, dat volgens hem vooral een ode aan het leven is en waarin hij je mee neemt naar een club-avond waar andere dimensies gelden dan in het gewone leven, won  met een duidelijk verschil met de nummer 2 bij de vakjury. Bij het stemmende publiek, dat de helft van de punten mocht verdelen, was zijn overmacht nog groter.

 De Nederlandse zangeres Merol, één van de juryleden van de avond zei het al na afloop van het optreden van Red Sebastian: We hebben hier niet alleen de mogelijke winnaar van deze avond gezien, maar ook de mogelijke winnaar van het komende Eurovisie Songfestival.

De show werd geopend met een intro waarin Gustaph, de vorige Eurosongwinnaar, door de stad loopt en minzaam toeziet hoe de mensen die hij tegenkomt met zijn nummer Because of you bezig zijn. In de supermarkt komt hij Tom Dice tegen met zijn gitaar in zijn boodschappenkar. Hij wordt gebeld door de presentator van de avond, Peter van de Veire, met de vraag om zijn lied nog één keer te komen zingen. Hij  zegt dat toe en er wordt geschakeld naar de studio in Vilvoorde waar hij inderdaad Because of you aanheft. Tijdens een intermezzo in het nummer worden de 8 deelnemers aan Eurosong 2025 geïntroduceerd.

Gustaph mocht gelijk doorlopen naar de jurytafel waar ook oud-winnares Emmelie de Forest, commedian Bart Cannaerts en de ook in België bekende Nedelandse zangeres Merol zitten.

Bij het begin van de show gaan ook de lijnen voor de publieksstemming open, Wel wordt benadrukt dat iedereen maar één keer mag stemmen, wie voor het eind van de show al een keus maakt, kan die stem daarna niet meer veranderen.

Holy shit, de lat is gelegd, was het commentaar van jurylid Bart Cannaerts na afloop van het optreden van LEEZ (Lisa van Rossem). Ze had ervoor gekozen zich bij de uitvoering van het (in haar eigen woorden) wat commerciële nummer Perfectly imperfect te laten flankeren door theatrale hiphopdansers met een expressieve act.


Als 2e was zangeres Le Manou (Manou Maerten) aan de beurt. Ze had niet alleen de relatie met haar vader als uitgangspunt genomen voor haar vrolijke  ‘Fille à papa’, maar ook de rest van haar familie betrokken bij de totstandkoming van de act, de choreografie en de gedragen kleding. Ze had 2 als een soort cheerleaders uitgedoste danseressen bij zich, in de clubkleuren van de familie met daarop de letters LM, de initialen van Le Manou geborduurd. 

De 3e inzending kwam van Jelle van Dael die verklaarde te hopen dat mensen inspiratie uit haar song kunnen putten. Ze zong de powerballad Monster met verve, In het diepst van de strijd met de monsters ging ze ook op het podium door de knieën om daarna met extra kracht weer op te staan en te zingen dat ze niets meer hoeft te bewijzen. Emmelie de Forest reageerde als jurylid met de verwachting dat dit in elk geval in Denemarken en wellicht ook elders in Europa een grote hit zou kunnen worden. 

Als 4e was de  zangeres Mentissa Aziza aan de beurt met het lied Désolée, waarin ze aangeeft dat je over veel dingen sorry kan zeggen, maar nooit sorry hoeft te zeggen voor wie je bent. Omdat de wereld volgens haar wel wat meer vrouwenpower kan gebruiken bestond het danskwartet dat haar bijstond in meerderheid uit vrouwen. Sommigen hadden muziekinstrumenten bij zich. Een bescheiden applausje in de perszaal na een mooi optreden en ook mooie woorden van de juryleden volgden.

In de aanloop naar het Eurovisie Songfestival van 1975 werd door de VRT (die toen nog BRT heette) voor het eerst de naam Eurosong  gebruikt als naam voor de Vlaamse nationale finales. Een mooie aanleiding, zo vonden de producers, om halverwege de show van 2025 met een compilatie kort terug te blikken op een halve eeuw Eurosong. Ook de beelden uit  1993 met het duidelijk hoorbare boe-geroep uit het publiek bij het bekendmaken van Pas de Deux als winnaar, werden niet overgeslagen. 

Na deze historische terugblik was de kleinzoon van een oud-winnaar van een Vlaamse voorronde uit 1967 aan de beurt. ‘Ik heb zorgen’ had grootvader Louis Neefs toen gezongen. Kleinzoon Lenn (Len Neefs) zingt nu in zijn lied Air balloon over hoe je weer positief in het leven staan als je de zorgen achter je kunt laten. Het in de wolken zijn werd verbeeld door veel rook op het podium en daaronder trappetjes die door Lenn beklommen en afgedaald werden bij het uitvoeren van zijn lied. Ook hier mooie woorden van de jury. Emmelie de Forest liet weten dat de wereld van nu, met alle problemen die er spelen, zo’n lied vol positiviteit goed kan gebruiken.

De 6e deelnemer is zangeres Stefanie Callebaut en haar lied Gloria. Het is niet helemaal toeval dat haar lied de naam van haar dochter draagt, Het lied gaat niet specifiek over haar dochter, maar de oproep om je open te stellen voor het  licht in jezelf en voor het licht in de ander zal ook aan haar gericht zijn. Stefanie brengt het lied met weinig poespas maar dat heeft dit lied ook niet nodig. De tekst en de passie waarmee ze het brengt zijn voldoende en doen hun werk. Jurylid Merol laat weten emotioneel geraakt te zijn door dit optreden, maar vraagt zich wel af of het lied wel  toegankelijk genoeg is voor het Eurovisie Songfestival. Volgens Gustaph bestaan er geen liederen die op voorhand ongeschikt zijn.  Elk goed lied dat met de daarbij horende passie gebracht wordt kan geschikt zijn en dit lied dus ook.

Dan is het de beurt aan  Red Sebastian met Strobe Lights. Het nummer werd vooraf door de VRT omschreven als een huzarenstukje dat op zangtechnisch vlak alles van het vocale kunnen van zanger Seppe Herreman vraagt, zowel in de hoge als lage registers. Om dit verschil tussen lage en hoge klanken te benadrukken staat Sebastian op een in hoogte verstelbaar platform dat, net als zijn stem tijdens het zingen, flink de hoogte in gaat. De stroboscooplichten in de studio zorgen voor voldoende (illusie van) beweging waardoor de zanger weinig dansbewegingen hoeft te maken en zich kan concentreren op zijn zang. Het huzarenstukje wordt volbracht zoals het de bedoeling was en de ontlading volgt, ook in de perszaal, met een luid applaus. 

De 8e en laatste deelnemer van de avond is de in Amsterdam geboren en op 4-jatige leeftijd naar België verhuisde zangeres Grace Khuabi met haar nummer Pull up. Een up-tempo nummer waarin het gaat over het opkomen voor jezelf en het proces van bewustwording dat je je eigen weg mag kiezen. Om het mogen zijn van jezelf te benadrukken worden enkele regels in het Lingala gezongen. De reis die je bij het kiezen van je weg maakt werd gesymboliseerd door het dragen van een koffer. 

Tijdens de stemming en het tellen van de stemmen zijn er optredens van Tom Dice die zin Songfestivallhit Me and my guitar ten gehore brengt en van Emmelie de Forrest die uiteraard haar winnende inzending Only teradrops uitvoert.

De puntentelling, volgens presentator Peter van de Veire het leukste onderdeel van elke songfestivaluitzending, leverde niet zo heel veel spanning meer op. Eerst werd bekend gemaakt hoeveel punten de diverse deelnemers in totaal van de jury hebben gekregen. Naast de 4 juryleden die we tijdens de show hebben gezien, stemden er 11 andere vakjuryleden mee. Elk van de 15 juryleden kon maximaal 10 punten geven aan zijn favoriete inzending, waardoor het theoretisch maximum aantal punten dat een kandidaat van de jury kon krijgen 150 bedroeg. Red Sebastian kwam daar met 132 punten redelijk bij in de buurt.  

Red Sebastian kreeg als winnaar van de vakjury als laatste zijn publieksscore te horen, maar omdat al wel bekend was dat het publiek in totaal evenveel punten zou uitdelen als de jury en de publieksscore ’s van de overige kandidaten relatief laag bleven, was het al voordat de laatste punten op het scorebord stonden duidelijk dat hij ook in de publieksstemming op de 1e plaats was beland. Uiteindelijk bleek bijna de helft van de kijkers op hem en zijn lied gestemd te hebben, de andere helft van de publieksstemmen werd verdeeld over de overige 7 kandidaten. In de eindstand stond Red Sebastian met 423 punten bovenaan, LEEZ volgde met 144 punten op de 2e plaats.

Het is te vroeg om te zeggen hoe groot de kans is dat België ook op het Eurovisie Songfestival heel hoog gaat eindigen, daarvoor zijn er nu nog te weinig liedjes bekend, maar dat België  wel enige hoop mag hebben lijkt na deze avond duidelijk. Maar, zoals ook de winnaar van de avond zelf na afloop zei, er is nog heel wat werk te verzetten om ook in Bazel de verwachtingen waar te kunnen maken.




Terug naar het overzichtGepubliceerd op: 2-2-2025