Repetities dag 3: Rotsen, stormen, een explosie en een ruimtereis

Op de 3e repetitiedag in Bazel mochten de landen die in de 1e helft van de 2e halve finale moeten optreden hun act oefenen op het Eurovisiepodium in de St. Jacobshalle.

De repetities hebben een besloten karakter. Wel vallen weer enkele conclusies te trekken uit de beschrijvingen in de officiële liveblog het Eurovisie Songfestival

De Australische kunstenaar Marty Zambotto, die optreedt onder de naam Go-Jo alias de Milkshakeman is vandaag als eerste aan de beurt. De Australische delegatie heeft zelf een korte beschrijving van de act meegegeven aan de schrijvers van de blog die door hen netjes geciteerd wordt: "Het optreden begint met een retro-infomercial, met Go-Jo als enthousiaste verkoper. Go-Jo's tomeloze energie en talent voor verrassingen komen ook terug in de enscenering - die is geďnspireerd op de videoclip van Milkshake Man met gewaagde neonkleuren, speelse kledingkeuzes en nostalgische charme. Het leunt zwaar op de jaren 70 en 80, wat ook een leuke knipoog is naar collega-artiest Voyager uit West-Australië en hun jaren 80-enscenering van twee jaar geleden. En ja, er is zelfs een keytar-solo. Halverwege het optreden is er een explosie van kleuren die dezelfde wilde, brutale energie vastlegt als de videoclip."
In de blog wordt verder gesproken over “een groot rekwisiet dat niet de ijscowagen is.” Over wat het dan wel is laten ze zich niet uit.

Voor Montenegro treedt de ervaren zangeres Nina Žižić aan.Ze draagr een witte jurk met grote witte sleep en een paneel  dat een cirkelvormig frame vormt van boven haar hoofd tot onder haar knieën. Van opzij gezien doet het de schrijvers van de blog aan een zwaan denken. Tot de eerste brug naar het refrein draagt ze ook een oogmasker die fans die de nationale finale van Montenegro hebben gezien zullen herkennen. 

Emmy Kristiansen begint haar Ierse eerbetoon aan ruimtehond Laika met een spotlicht op een glimmend metalen platform in het midden van het podium dat eruitziet als een maanlander. Haar broer Erlend staat vooraan op de keyboards, in een metallic zilveren shirt en met zijn kenmerkende stervormige zonnebril. Er zijn vier danseressen. Op de ledschermen zijn planeten, marcherende ruimtehonden en een sterrenbeeld in de vorm van Laika te zien.

Letland heeft de zesvrouwsformatie  Tautumeitas naar het Eurovisie Songfestival gestuurd met het lied Bur man laimi (Lied voor geluk). De wijze waarop het optreden verloopt lijkt erg op het optreden tijdens de Letse nationale finale. Ook het gordijn dat daar al te zien was is meegenomen en wordt gebruikt om licht en schaduweffecten te genereren. Wel hebben de  dames van de groep bij deze repetitie een andere kledingkeuze gemaakt. Niet de lichte jurken uit de nationale finale, maar goudkleurige catsuits en bijpassende hoofdtooien die tijdens de uitvoering van het nummer van kleur veranderen.

Zanger Pargev Vardanyan, die onder de naam PARG voor Armenië het lied ‘Survivor’ uitvoert, kiest voor een totaal andere act dan bij de Armeense nationale finale. De lichtinstallatie met onder meer stroboscooplicht  hangt bij  het begin van het optreden deels net boven hoofdhoogte en deels zo’n  2 ˝ meter hoger. PARG staat bij het begin van het optreden tussen de twee helften van de lichtinstallatie in, waarbij het licht zo is afgesteld dat hij zich in een tunnel lijkt te bevinden. Tijdens een groot deel van de act staat hij op een loopband, waarop hij soms sprint en soms wat trager loopt. Hij is een survivor, zo lijkt de boodschap, maar daar moet hij wel wat voor doen.

Oostenrijk is een van de topfavorieten dit jaar, maar of de Oostenrijkse kandidaat JJ (echte naam Johannes Pietsch) ook een survivor is, valt te bezien. Hoewel hij  vocaal volgens de blogschrijvers moeiteloois overeind blijft, bevindt hij zich bij de uitvoering van zijn lied ‘Wasted love’ in een wankel bootje en klampt hij zich vast aan de houten mast terwijl er een zware storm los barst.


De delegatie van Griekenland heeft zelf een korte beschrijving van het optreden van Klavdia Papadopoulou gegeven: “Klavdia begint haar optreden op het Eurovisie Songfestival staand op een pier. Haar beweging naar een rots symboliseert de vurige reis die ieder persoon onderneemt naar het Licht. De aanwezigheid van een tweede persoon op het podium, samen met de beweging van de set, weerspiegelt het thema van scheiding - de centrale boodschap van het nummer ’Asteromata’."
De schrijvers van het blog constateren dat de danseres, die Klavdia bij het 2e couplet bijstaan, op een gegeven moment weg drijven op de pier, terwijl Klavdia alleen op de rots achterblijft.

De vierkoppige rockband Katarsis uit Litouwen sluit deze repetitiedag af. De enscenering is grotendeels hetzelfde als bij de nationale finale van Litouwen, met inbegrip van de blauwe outfits, een exploderend huis en rondvliegende stenen. Op een gegeven moment komt zanger Lukas naar voren, vechtend tegen de wind uit een windmachine. Het optreden eindigt in een flits van wit licht.

 



Terug naar het overzichtGepubliceerd op: 5-5-2025