De volgende repetitie is die van Mariam Shengalia uit Georgië. Ook hier is een rekwisiet: een geometrische steen in het midden van het podium. Er is dikke mist, en dan opent de mist waardoor Mariam tevoorschijn komt. Mariam is gekleed in een zilveren jurk die eruitziet alsof hij van satijn is gemaakt met organzalagen die de steen structuur geven, waardoor ze onderdeel wordt van de steen. Ze wordt bijgestaan door 4 mannelijke dansers, allen gekleed in traditionele Georgische chokha-jassen in het zwart, met nauwsluitende hoofdtooien en zwarte laarzen. Tijdens het tweede couplet voeren ze een complexe vlaggendans uit met blauw-witte vlaggen. De graphics op de achterwand bestaan uit een maan die opkomt achter Mariam tussen de twee bergen op het podium, die overgaat in een rode zon met onweerswolken en neonringen. De graphics worden sneller en dynamischer naarmate het nummer vordert. Er is een outfitwissel. Tijdens de brug in het lied komt Mariam van haar rots, stapt uit haar jurk, en onthult een rode jumpsuit met pailletten voor het laatste refrein, dat ze op het podium zingt tegen een achtergrond van bergen. De strijkers en drums in dit nummer zijn enorm – het voelt alsof de muziek door de arenavloer opstijgt, aldus de schrijvers van het blog.
Bij Luxemburg is het Doll-Laura-concept uit de nationale finale, met mannelijke dansers die jaren 60-achtige bewegingen combineren met verwijzingen naar poppen, gebleven. Dankzij de mogelijkheid om enorme leds op zowel het podium als het scherm te projecteren is de act uitgegroeid tot iets compleet anders. Nu bevindt Laura zich in haar eigen roze en rode poppenhuis in jaren 60-stijl, met geanimeerde handen die haar tijdens de openingssequentie van positie doen veranderen. Ze heeft 5 mannelijke dansers, gekleed in vergelijkbare rode fluwelen pakken als die we zagen op het Luxemburgse Songfestival, maar de manier waarop ze met Laura omgaan is nu een precieze dansroutine, waarbij haar poppenachtige stijfheid aan het begin tijdens het optreden, verslapt en verandert in iets natuurlijker en menselijker. In het 2e couplet leidt ze hen over de loopbrug, waarbij ze het poppenhuis achter zich laat, zodat het laatste deel zich op het framepodium kan afspelen.
Ook Israël gebruikt een groot rekwisiet in het midden van het podium – de grootste die we tot nu toe dit jaar hebben gezien. Het is een cirkelvormige structuur van 2 verdiepingen, met aan één kant een gebogen trap. De bovenste verdieping is iets kleiner dan de onderste, en elke cirkel is gedrapeerd met een glinsterend gordijn van zilveren strengen dat hem helemaal omhult. Yuval begint het optreden in een schaduw van blauw licht op het podium, gekleed in een op maat gemaakt zwart broekpak met vierkante schouders en gedrapeerde flamencomouwen. In het tweede couplet loopt ze terug over de loopbrug. Ze loopt rond de kooi terwijl ze het Franse deel zingt, en vervolgens beklimt ze de trap om het Hebreeuwse couplet en de rest van het lied te zingen vanaf een platform in de bovenste verdieping. Op een gegeven moment heft Yuval haar armen op en lijken de gedrapeerde mouwen van haar jasje op vleugels. De led-muur voegt stromend water toe over zwarte rotsen, de kracht van het water bouwt zich op in het laatste refrein totdat de hele set overgaat in wit voor de zachte pianonoten in de laatste regel. Ook krijgen we hier een vuurwerkregen te zien achter op het podium.
Princ, de vertegenwoordiger van Servië, begint in het midden van het hoofdpodium en zingt het openingscouplet in de schaduw, ondersteund door een bundel van licht, terwijl 3 mannelijke dansers in zwarte outfits hem meeslepen in een -volgens de bloggers, prachtig gechoreografeerde, hedendaagse routine. Hij draagt een op maat gemaakt rood pak en er is een totaal onverwacht en dramatisch moment waarop 2 van zijn dansers hem over de loopbrug marcheren, hem letterlijk aan zijn benen meeslepend terwijl het ledscherm explodeert met rode lichten en vurige graphics. Het is vermoedelijk een visuele metafoor voor de Servische tekst die zich vertaalt als 'je hebt leven teruggebracht van de rand' – Princ mist geen noot, wat uitzonderlijk is gezien de precieze bewegingen en het fysieke karakter van deze routine. Het geheel voelt mijlenver verwijderd van Pesma – waarschijnlijk een van onze grootste transformaties tot nu toe dit jaar.
Finland heeft in principe het optreden zo gelaten als wat we bij UMK zagen, alleen is alles net een beetje meer. Erika zingt het eerste couplet en refrein op een ronde gouden sokkel, voordat ze haar gouden microfoon meeneemt over de loopbrug naar het podium. Ze draagt een nieuwe versie van de zwarte latex outfit met dijlaarzen die we bij UMK zagen, deze keer meer van leer dan van latex en in de taille voorzien van metallic studs en lange zwarte handschoenen. Erika staat haar hele optreden alleen op het podium. Elke stap en blik naar de camera is nauwkeurig gechoreografeerd om haar contact met het publiek te laten maken. En dan de grote finale – terwijl het tempo omhoog gaat, gaat Erika terug naar het hoofdpodium en pakt ze haar gigantische gouden microfoon op voor de laatste deel van haar optreden. De LED schermen zijn zoals we die in UMK zagen. Ook zien we rookwolken om de loopbrug heen.
Terug naar het overzicht | Gepubliceerd op: 6-5-2025 |